perjantai 28. kesäkuuta 2013

Tiedonkulusta ja Järviseudun Sanomien merkityksestä

Tällä viikolla jutustelin Karvalan nuorisoseuran talolla erään rouvan kanssa Virtaa Lappajärvelle-hankkeesta. Kerroin hankkeen kohtaamista haasteista, esimerkiksi tiedonkulkuongelmista. Joskus on nimittäin vaikeaa löytää tarvitsemaansa tietoa vaikkapa lappajärveläisistä yrityksistä tai seuroista, joskus mielenkiintoiselta kuulostavasta tapahtumasta kuuleekin vasta liian myöhään. Rouva huudahti hymyillen: ”laita vain kaikki tieto Järviseudun Sanomiin!”


Olen jo jonkin aikaa pohdiskellut Järviseudun Sanomien merkitystä Lappajärvelle ja Järviseudulle ylipäätään. Kun media on viime vuosien varrella siirtynyt entistä enemmän sähköiseen muotoon, on ihailtavaa, että paikallislehtemme tavoittaa yhä valtavan osan Järviseudun asukkaista. Itse en tunne ketään, jonka kotiin ei Järviseudun Sanomia tulisi. Laajan levikin lisäksi Järviseudun Sanomat on aidosti hyvä lehti. Juttujen taso on erinomainen: kun suuret valtakunnalliset lehdet tuottavat hirvittävällä vauhdilla huolimattomastikin kirjoitettuja artikkeleita, Järviseudun Sanomat tarjoaa huoliteltua kieltä ja aidosti alueen asukkaita kiinnostavia juttuja. Lisäksi JS on tavattoman tehokas mainoskanava alueellisille yrityksille ja loistokeino markkinoida alueen tapahtumia. Järviseudun Sanomat on arvokkaampi alueellemme kuin moni meistä ymmärtääkään.

Meillä on loistava paikallislehti. Miksi sitten viestintä ja tiedonkulku takkuaa Lappajärven alueella? Vastaus on yksinkertainen: on liikaa vaadittu, että kerran viikossa ilmestyvän lehden harteille sysätään käytännössä kaikki vastuu alueellisesta tiedottamisesta. Syventävään tiedonkulkuun paperilehti on tehokas, mutta joskus yksittäisen ihmisen voi olla vaikeaa etsiä paperilehdestä juuri sitä tietoa, mitä itse kullakin hetkellä etsii. Kerran luettu ilmoitus saattaa unohtua ja sitä voi olla vaivalloista löytää uudestaan. Haluttu tieto saattoikin löytyä edellisen viikon lehdestä, joka on mennyt jo paperinkeräykseen. Satunnaiset matkailijat eivät myöskään välttämättä tiedä paikallislehden olemassaolosta. Mökkiläisetkin saattavat jäädä lehden tavoittamattomiin. Allekirjoittanut jätti eilen Järviseudun Sanomat vahingossa talon portaille rajuilman raivotessa ulkona. Tänä aamuna lehti oli yhtä löysää mössöä.


Tällaisten syiden vuoksi Virtaa Lappajärvelle-hanke työstää nyt kesäkuukausina nettisivustoa, johon tullaan keräämään keskitetysti Lappajärven kunnan alueen yritys-, seura- ja järjestötiedot, sähköinen tapahtumakalenteri ja karttapalvelu. Kun tietoa tarvitaan, se on helposti saatavilla netissä juuri sillä hetkellä. Sivustosta tehdään mobiiliystävällinen, joten sitä voi käyttää myös älypuhelimella, missä vain, milloin vain. Koska Lappajärven alueen väestö ikääntyy ja moni iäkkäämpi ihminen kokee netin käytön monimutkaiseksi, pyritään sivustosta tekemään mahdollisimman helppokäyttöinen ja ilmeeltään selkeä. Sivuston tavoitteena on paikata sellaisia tiedonkulun aukkoja, joita perinteisen median on haastavaa täyttää. Järviseudun Sanomilla tulee kuitenkin olemaan jatkossakin ratkaiseva rooli tiedonkulussa Lappajärvellä. Kaksi tehokasta, toisiaan tukevaa viestintäkanavaa on parempi kuin yksi.

Uusi nettisivusto lanseerataan alkusyksystä.


4 kommenttia:

  1. Painavaa asiaa. Olen itsekin jo jonkin aikaa miettinyt samaa aihetta. Lappajärvi todella tarvitsee erillisen, teknisesti ja ulkonäöllisesti toimivan, aktiivisesti päivitetyn sivuston kertomaan pitäjän sisällä tapahtuvista asioista ja sen sisältämistä palveluista. Sivuston, joka palvelee sekä paikallisia että lomailijoita. Sellaisen olemassaolo olisi hyödyksi sekä yksityishenkilöille että julkiselle sektorille - ja kaikille näiden kahden välillä. Kysyttäköön näin: miksi ei?

    Esimerkiksi Lappajärven markkinat ovat tapahtuma, josta ei juurikaan saa päivämäärää tarkempia tietoja muualta kuin Järviseudun Sanomista. Kuntalaiset toki tietävät vuosien kokemuksen ja paikallislehden ansiosta melko tarkasti, mitä löytyy mistäkin. Entäpä muualta tulevat? Google ei tarjoa käytännössä muuta kuin päivämäärät ja kellonajat. Siinä se.

    Lappajärvellä on yllättävän paljon toimintaa ja harrastusmahdollisuuksia. Eri asia taas on, kuinka moni näistä tietää. Mainittakoon esimerkiksi kyläyhdistysten vetämät kaikille avoimet tapahtumat tai yleisten uimarantojen sijainti. Pieniä asioita, mutta luovat kokonaisuutena paljon informaatiota joka kannattaisi ehdottomasti julkaista. Turha kylätaloja ja tanssilavoja on sen vuoksi jättää maatumaan, ettei kukaan tiedä että sellaisiakin on käytettävissä. Myös kouluissa on potentiaalia vaikka minkä järjestämiselle, minkä voipi nähdä muun muassa metsästysseurojen hirvipäivällisillä tai taannoin pidetyllä rock-leirillä. Uimarannat, veneenlaskupaikat, grillikodat, vuokramökit ja muut sellaiset ovat hyviä olemassa ja niitä tulisi oppia arvostamaan. Ne eivät ole uusiutuva luonnonvara, mikäli niitä ei uusi.

    Joka tapauksessa olen iloinen siitä, että tällaista sivustoa aletaan käytännön tasolla suunnittelemaan. Seuraan projektin kulkua mielenkiinnolla. Kun tällaista nyt aletaan värkkäämään, kannattaa tehdä kerralla hyvä. Jokaisesta tapahtumasta, palvelusta, yrityksestä, yhdistyksestä, paikasta jne. oma sivunsa jonne pääsee listan linkkiä klikkaamalla. Kaikki tiedot eivät vain todellakaan mahdu samalle sivulle, mikäli tietoja halutaan kansalle annettavan. Niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin uimaranta saa jo paljon infoa: sijainti kartalla ja reittiohjeita tekstinä, kuvia, lisätietoja (historia, kunto, laajuus...).

    Tämän kenties joiltakin osin melko sekavan tekstin teille tarjoaa tavallinen pulliainen täältä jostain metsän keskeltä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista, Peruskuntalainen!

    Asia on juuri niin kuin kirjoitit: meillä on tämän kokoiseksi kunnaksi todella runsaasti tapahtumia, yrityksiä, seuroja, järjestöjä ja myös vapaa-ajanviettopaikkoja, joista voi olla todella vaikeaa löytää tietoa, oli sitten asialla matkailija tai kuntalainen. Olet aivan oikeassa, että nämä asiat eivät ole uudistuvia luonnonvaroja - niitä on tuettava kaikin keinoin, ja tieto on saatava kulkemaan.

    Pyrimme siihen, että tehdään ajatuksen kanssa kerralla laadukas sivusto, jolla jokainen kohde (oli se sitten yritys, seura tai vaikkapa mainitsemasi uimapaikka) saa oman yksilöidyn "käyntikorttinsa", josta tarvittava tieto (sijainti, yhteystiedot, aukioloajat, varustus) löytyy. Hakutoiminto tulee toimimaan sekä toimialoittain että aakkosjärjestyksessä.

    VastaaPoista
  3. Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta! Projekti edistyy ihan hyvää vauhtia. Peruspalikat on koodattu ja ulkoasua viilataan. Piakkoin alkaa varsinaisten tietojen syöttäminen. Sivuston julkistamisessa menee vielä jonkin aikaa, mutta hyvin ollaan hommassa edistytty!

    VastaaPoista